Wist je dat de vakantieperiode niet alleen de drukste tijd is voor horeca en toerisme, maar ook voor fraudeurs?
Het is een jaarlijks terugkerend fenomeen: op het moment dat jij vakantie viert, viert fraude hoogtij. Maar gelukkig zijn er eenvoudige manieren om dit te voorkomen.
Deze zomer verwachten we meer fraude dan vorige zomers, simpelweg omdat fraude sowieso flink toegenomen is. Onderzoek van onze kredietverzekeraar Allianz Trade toont aan dat het aantal bedrijven dat met fraudepogingen te maken heeft gehad, de afgelopen 2 jaar is gestegen van 51% naar 79%. Je zou dus haast kunnen stellen dat het al bijzonder is wanneer jouw bedrijf nog niet door fraude is getroffen.
5, nee 6 tips hoe je fraude in de vakantieperiode voorkomt
Met dat feit in het achterhoofd is het dus zaak om je goed tegen fraude te wapenen, helemaal in de kwetsbare vakantieperiode. Hoe je dat doet? Daar deelde Allianz Trade onlangs zes waardevolle tips over. Wij delen ze met je en lichten ze toe.
1. Maak jouw werknemers bewust van de meest voorkomende risico’s
Wanneer fraude al een tijdje niet meer onder de aandacht is geweest, kunnen medewerkers minder alert worden op mogelijk frauduleuze berichten.
Wat zouden jouw medewerkers doen als ze van hun leidinggevende een mailtje of appje vanaf het vakantieadres krijgen met het verzoek om geld over te maken naar een andere bankrekening van een trouwe leverancier?
2. Gebruik gestandaardiseerde afwezigheidsberichten
Wanneer je vakantie hebt, stel je een afwezigheidsbericht in op je mail en misschien ook wel op je app. Hierbij ben je geneigd om telefoonnummers en namen te noemen van personen waar iemand tijdens jouw afwezigheid terecht kan. Juist die informatie is voor fraudeurs super handig. Probeer het dus bij een standaard bericht te houden.
3. Gebruik een geheime code om identiteitsdiefstal te voorkomen
Het voelt misschien een beetje ‘net als in de film’, maar is supereffectief: het afspreken van een code met jouw medewerkers. Het kan een cijfer, een woord of een specifiek antwoord op een simpele vraag zijn. Hiermee kunnen jouw medewerkers verifiëren of jij het echt bent wanneer je tijdens je afwezigheid mailt, appt of belt.
Ja, ook als je een bekende stem aan de lijn hoort, kan dit een fraudeur zijn. Zo ver zijn fraudetechnieken inmiddels al doorontwikkeld!
4. Zorg voor een dubbele handtekening van facturen tijdens vakantieperiodes
Juist de tweede persoon die een transactie moet goedkeuren, en die geen contact met de opdrachtgever/fraudeur heeft gehad, zal fraude sneller herkennen.
5. Maak werk van een noodplan dat van pas komt in geval van fraude
Stel een noodplan op of breng je bestaande noodplan kort voor de vakantieperiode opnieuw onder de aandacht bij je medewerkers. Zo heeft iedereen vers in het geheugen hoe te handelen bij fraude.
6. Extra tip van ons: sluit een fraudeverzekering af
Hoe goed je je ook op fraude voorbereid, er kan altijd iets misgaan. In die gevallen is het fijn om op een cyberverzekering te kunnen terugvallen. Behalve tegen het versleutelen van je data beschermt een cyberverzekering ook tegen financiële schade en mogelijke procedurekosten. Zo ga je met een geruster hart op vakantie.
Wij wensen je een frauduloze vakantie toe!
Wil je meer weten hoe een cyberverzekering je kan beschermen, neem dan contact op.